torsdag, november 01, 2007

Politiska hörnan

Hittills har jag inte varit alldeles för politisk, vill jag tillstå, och eftersom politik är något som kräver en klar tanke och många ord har jag dragit på det här, nämligen att skriva en kommentar till något Sveriges näst mest samspelta allians (efter The Tough Alliance) haft för sig under det senaste året.
Idag fick jag vatten på min kvarn och inspiration till en artikel, efter ett telefonmöte med Kock Rouge. Vi samtalade om den nyligen avgångna Ulrica Schenström och hennes krogvanor med tvivelaktiga karlar. Efter vi lagt på googlade jag lite mer på hela krogincidenten och det är bokstavligen redan spaltmeter skrivet om hennes skandalösa beteende med en TV4-reporter (å hålla på å pusses mitt på ljusan kvällningen nä förstå du Ulrica lilla hä jär int nyttit för dä!), att hon faktiskt hade krisjour och det slutgiltiga slaget: pappa Fredrik fick ta henne i örat och ha ett "snack" med henne som resulterade i att han gjorde henne arbets- och säkerligen arvlös. Och boven i dramat? Domaine Lalande Merlot. "Fruktig smak med inslag av blåbär, peppar och örter" enligt Systembolagets websida. Nå, jag är ju inte mannen att börja diskutera viner (min mamma har lärt mig att Cabernet Sauvignon är det bästa) och det ska jag heller inte göra. Jag undrar bara, "Ullis": var det värt det? 109:- kostade det. PER GLAS. Kände du att det enda sättet för dig att få lite kärlek var att supa ner dig och en journalist med dyrvinet? Hur behandlar din karl dig egentligen? Kock Rouge föreslog att Ulrica Schenström var "Reinfeldts närmaste fitta", och det kan ju låta lite hårt men ponera att det verkligen var så; vår k. statsminister är en sådan bock att tomtebolyckan med Filippa och tre-fyra barn helt enkelt inte var nog för hans bultande libido? Var han tvungen att ha en flicka i varje hamn? Och en "statssekreterare" två steg bakom honom som en piskad hund vart än han gick? Nog förstår jag att Fredrik är förkrossad idag; att förlora en sådan lydig hora.
Men nu handlade det ju om Ulrica, ursäkta sidospåret. Kommer någon att märka skillnaden imorgon när vidden av hennes avgång verkligen blir tydlig? Vad var hennes egentliga uppgift? Och kan någon förklara för mig vad allt det här handlar om? Här jobbar man heltid men tycker väl att man lyssnar ganska ofta på radio och ser tv, och så kommer man till Piteå och får se löpsedlar med PUSSBILDEN och AVGÅNG TJOHEJ och tänker "eh". En sista fråga: är det inte lite konstigt att det hittills bara är kvinnor som "efter samtal med statsministern" avgått från regeringen? Odenberg hoppade ju av självmant i bestörtningen av att det ska bli mindre jävlaranamma och pang-på-rödbetan,-grabbar och nu-jävlar-steker-vi-araberna-över-öppen-eld i svensk försvarspolitik.

Och då har vi kommit till slutet av denna politiska raljans med en kändistidningsfeature, nämligen lika som bär.


Odenberg?

Goldfinger?

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

  • Nu tycker jag du var lite väl hård. Vad än hon har gjort är det inte rättvist att kalla henne för hora. Skulle du använda samma ordval och ton ifall samma skandal hade drabbat en socialdemokratisk regering?

    Det krävs enligt mig dessutom en rätt stor insikt i en sekreterares arbetsuppgifter för att kritisera hennes yrke. Har inte politiker haft sekreterare i alla tider?

    Simon, jag vet att du har hur många saker som helst att kritisera vår nya regering för och varför måste du då på ett tabloidartat sätt angripa den lilla människan?

    By Anonymous Anonym, at 4 november 2007 kl. 18:56  

  • Detta är inte alls menat som ett angrepp på den lilla människan och verkar det så ber jag om ursäkt. Jag valde att vara raljant och hård i orden inte för att angripa Ulrica utan hennes chef Fredrik. Jag hoppades att min bitande ironi framgick. Jag kallade inte Ulrica Schenström för hora utan det var bara den extrema slutpunkten som
    mitt ganska skruvade resonemang ledde fram till. Ärligt talat så tror jag inte heller att Fredrik Reinfeldt är en "sockenbock" som inget annat vill än att sätta på sina sekreterare och kvinnliga ministrar men det var ditåt artikeln gled och jag kunde inte hindra mig när jag väl börjat raljera. Jag hatar tabloidpressen lika mycket som du och ville med detta inlägg både ge en känga åt den och åt regeringen.

    Hoppas jag är tydlig. Jag hatar inte kvinnor.

    By Blogger Simon, at 5 november 2007 kl. 10:31  

  • Det jag ville påpeka var att det är deras politik man bör kritisera.

    Jag är inte arg. Och jag älskar kvinnor!

    By Anonymous Anonym, at 5 november 2007 kl. 19:45  

Skicka en kommentar

<< Home