fredag, augusti 17, 2007

HÅLL UT KÄRA VÄNNER! samt MOSTLY DA VOICE

Jag vet att det är frustrerande när man klickar sönder musen på Uppdatera-knappen för att man hoppas att det frenetiskt arbetande teamet på Modern Journalistik sliter arslet av sig för att hinna färdigt sina fantastiska blogginlägg och sen förstår att NÅGON (HRRM HRRM KENNY) är arbetslös men ändå inte gör nåt medan hans redaktör sliter hund i skogen och väntar på att få se sina fantastiska manus bli till serierutor under Kensterns faktiskt magiska fingrar, men nu är det snart dags med åtminstone två stora uppdateringar.
Ingen kan väl ha missat att höstens händelse stundar i Arvidsjaur i helgen, nämligen Den Tyska Milen. Efter fjolårets succé har ryktet om tävlingen spridits som ringar på vattnet och i skrivande stund vet varken Journalisten eller Generalen (även kända som Tävlingsledningen) exakt hur många som kommer men nästan hela redaktionen för MJ står i startgroparna för loppet som går av stapeln klockan 17.02 i morgon lördag den 18/8. Jag vet att åtminstone Journalisten, och kanske Robinho Leonardo, ska skriva något om förloppet. Det kommer bli kung, missa inte det.
Det andra stora är att jag fått tag på en kille som känner nån som känner nån i det kultförklarade nazidansbandet Adolfz, som ju spelades flitigt på Rovön under Trästockfestivalen, och denna person har lovat mig en exklusiv intervju med Torgny och Leif. Något att se fram emot!

Mostly da voice
Hip-hop är något som ligger oss alla varmt om hjärtat. Eller kanske inte.
Men faktum är att medan jag välter träd i skogen lyssnar jag mycket på olika hip-hipgrupper, och som ni vet tänker man ju en hel när man går ute i skogen och får röjsågsavgaser i inandningsluften. Tanken som denna lista bygger på fick jag från Guru, MC i Gang Starr och låten Mostly Da Voice som handlar om att även om du har thumpin' beats, catchy hook och fly rhymes (det betyder schysst takt, läcker melodi och smarta rim) så är det trots allt mest rösten det hänger på när man rappar. Visst är det så, tänkte jag och började fundera på vilka mina favoritröster inom hip-hopen är.

  1. Guru - naturligtvis. Ett slags djupt, hest pondus kommer från denne New Yorkare när han spottar sina brinnande rim, och över DJ Premieres fantastiska beats låter det som jordgubbar och grädde smakar.
  2. Supreme (Looptroop) - något udda val kanske ni säger, men jag vet få svenska rappare som är så tighta när det gäller att rappa på engelska, och detta i kombination med västeråsdialekt och lite vass ton. Svårt att förklara, ni måste höra.
  3. Slick Rick (alias MC Ricky D) - en kort, halvtjock britt med guldtänder och lapp för ögat och helt sjukt häftig. Inte nog med att han är en underbar historieberättare, han gör det med humor, allvar och framför allt en unik röst, mjuk och lite gäll.
    Detta är en bra låt med bra text bra video och bra röst:
  4. Snoop Dogg - bara en man som röker ett ounce buddah om dagen kan få en sådan säregen stämma, och han använder den väl. Ett bra exempel på att man inte behöver bra rhymes för att vara bra i sängen nej jag menar bra som MC (men det kanske är samma sak fniss fniss oj vad påverkad jag blev av den här lättölen helt plötsligt).
  5. Nice & Smooth - vet jag väldigt lite om, har bara hört dem medverka på andra artisters låtar men de är två killar, Greg Nice och Smooth B., vars röster i kombination med varandra blir sagolikt bra. Nice är lite hårdare och tyngre medan Smooth är just smooth, och kontrasten är som att kombinera en halvtorr Riesling med kräftkalas.

Sen kan jag faktiskt inte komma på någon mer men jag lovar att inte uppdatera om jag hittar någon ny.

Med kraftiga hälsningar
/Journalisten (AKA Redaktörn AKA Simon)

Etiketter: ,

4 Comments:

  • Milen kommer att vara väl dokumenterad, lita på det.

    By Blogger Robin, at 18 augusti 2007 kl. 01:06  

  • Jag saknar Flavor Flav och Ol' Dirty Bastard på listan. Man smaken är som smaken i baken; salt. Väldigt bra läsning för övrigt!!

    By Anonymous Anonym, at 18 augusti 2007 kl. 08:32  

  • Adolfz! :D

    Tycker f.ö. att ni borde stava det Modärn Journalistik. Det skulle kännas lite mer UMPA-UMPA!

    Eller nåt...

    By Anonymous Anonym, at 19 augusti 2007 kl. 19:51  

  • Vad hände egentligen med Adolfz-intervjun?!!!!!

    Vad vet ni egentligen om detta band!?!

    By Anonymous Anonym, at 15 april 2014 kl. 14:53  

Skicka en kommentar

<< Home