tisdag, september 04, 2007

Vinkrönikan - Veckans läsarfråga

Hej och tack för en bra blogg! Men i ärlighetens namn, är det inte alldeles för dyrt att handla bärs på bolaget? / Sänk alkoholskatten

En vanlig starköl på Systembolaget kostar strax under tian. Ifall alkoholpunktskatten togs bort skulle du för samma peng få nästan 90 cl motsvarande dryck. Säg mig, vore inte det alldeles för stor öl?

Appropå öl så introducerade Systembolaget i lördags en nyhet utöver det vanliga. En skotsk whiskyproducent försökte för några år sedan att tillverka en whisky med alesmak genom att först lagra ale i ekfaten. Till deras förvåning märkte de dock att restprodukten, ölen, smakade bättre än spriten, varpå Innis & Gunn Oak Aged Beer (11447, 19:90kr) blev en storsäljare. Genom lanseringen av Innis & Gunn Island Cask (11633, 24:90kr) är cirkeln sluten. Denna har nämligen lagrats i islaywhiskyfat! För den nyfikne rekomenderas denna "whiskyöl" med tydlig rökighet, som dock snart är slutsåld (begränsad upplaga) men i skrivande stund går att beställa hem till just ditt Systembolag.

Etiketter: ,

5 Comments:

  • Skulle alkoholskatten slopas skulle ju kosingen dras från annat håll. Äldreomsorgen till exempel (take that regeringen!) och det är ju enligt gängseuppfattning int' bra.

    Vidare bör tilläggas att om man skulle trasha systembolaget så skulle alkoholförsäljningen istället tas omhand av ordentliga klåpare till ägg, pga tidsbrist utan vidare kunskap vilket skulle leda till informationsnederbörd, inkomstbortfall och således skulle utbudet med ens minska å det grövsta. Vissa tänder ju på det minimalistiska men själv är jag för valmöjligheter, inte minst när det gäller vad jag ska bedöva mitt omdöme med...

    By Blogger Dubbeldäckar'n, at 5 september 2007 kl. 04:21  

  • Funderar lite grann på vad du menar; att man skulle göra burkarna större om man sänkte alkoholskatten låter väl ganska korkat? Eller är det någon form av retorisk lustighet som inte fastnar i min proletärhjärna? Nåväl, jag håller i övrig med min förvånansvärt vänstervridne kollega ovan. Att dricka sig full OCH göra staten rik ser jag som en win-win situation.

    By Blogger Simon, at 5 september 2007 kl. 17:42  

  • Tyvärr verkar inte mitt retoriska grepp framgått hos alla läsare, inte ens hos Herr Bloggredaktören. Att dessutom de offentliga utgiferna överstiger de inkomster alkholen bringar, är en annan fråga.

    By Blogger Kock Rouge, at 6 september 2007 kl. 03:33  

  • Jag är smartare än dom andra, jag förstod ditt retoriska grepp.

    Det tåls dessutom att än en gång påpeka att du är 1000 år gammal. Skriv mer för oss!

    By Anonymous Anonym, at 9 september 2007 kl. 17:01  

  • Skryt inte med era akademiska kunskaper, studentslödder! Jag är ju den enda arbetaren i redaktionen, och håller mig till de mest lågavlönade jobben, som enligt en färsk studie är skogsarbetare och köksbiträde.
    I övrigt förstår jag inte grejen med öl. Jag menar, alla "karlar" säger att de älskar öl men väldigt få dricker ölen på det sätt som bryggarna intenderar, nämligen rumsvarmt. Kallt öl smakar inte öl (och det här hittar jag inte på).

    By Blogger Simon, at 10 september 2007 kl. 09:41  

Skicka en kommentar

<< Home