torsdag, november 30, 2006

Introduktionskurs i Italienska


Efter att ha legat på latsidan i...ja...hela livet tänkte jag nu gaska upp mig minst en recension. Det återstår ännu att se hur många jag lyckas klämma ur mig innan lathetens filt omsluter mig igen och jag åter går in i min ids-intdvala.

Här kommer i alla fall försök nummer ett:


Itroduktionskurs i Italienska på Umeå Universitet


Helt sjuuuukt viktig bakgrundskuriosa:

Efter en väldigt lyckad sommar med musik, fest, nakenbad, Granberg, festival, sprit, Norsjö, fest, sol, musik, Power Ballads och mängder av musik kände jag att Arvidsjaur hade gjort sitt och var på tok för litet och deprimerande för en frustande hound dawg som jag själv. Jag skulle helt enkelt inte kunna överleva en hel termin till. Jag behövde nya

*Utmaningar
*Mål
*Människor

Sagt&gjort. Jag tog min pick och mitt pack (ja, jag vet...men det var bara så lätt, lixom) och drog iväg till storjävvlastan Umeå för att söka makten och härligheten. Jag fick till en början bo på Adam och Jossans soffa vilket jag är väldigt tacksam över.

Nu var det så dags att försöka hitta mig ett jobb innan mitt ytterst blygsamma kapital tog slut. Från en fredag till en torsdag nångång i slutet av augusti gick/körde jag omkring i Umeå och flängde iväg CV's på alla jag fick syn på utan något vidare resultat. Fan.

Så på torsdagkväll kände jag mitt kall.

Jag ville ju egentligen inte jobba alls, ånej
Jag ville ju egentligen plugga, juh
Plugga språk såklart, HURRA!

Det fanns alltså inget mer att fundera över. Jag knatade med passionerade steg in på campus för att se om det fanns platser kvar på:

1.Introduktionskurs i italienska
2.Nybörjarkurs spanska
3.Nybörjarkurs franska

Denna till synes obegripligt enkla uppgift visade sig emellertid ta betydligt mer tid och kraft än väntat. En sjuhimmlarns tur var det att jag hade löpt som en mad man hela sommaren och hade sålunda fysik som en elitidrottare(...ish...) annars hade jag bergis gått åt snabbare än en tjock mans kanelbulle. Jag blev skickad fram och tillbaka mellan personer och institutioner och fan och hela hans jävvla pepparkakshus. Det var jobbigt. Go'värmen höll på att at knäcken på mig.

-----------------------------------------------------------------
-Bonusbetyg-

För detta får umu 1 bänkklotter av 37 möjliga.

------------------------------------------------------------------


Så till slut, efter timmar (I'm not shittin' ya'll) av spring, löp, språng och kut hade jag pratat med rätt folk, strukit franska som möjligthet och fått tag på de papper jag behövde för att fullfölja mitt rebelliska val av livsituation.

SÅ!

Nu till självaste recensionen.

Till en början beärades lektionerna med fyrtiotalet elever av varierande ålder och hattstorlekar. Å jaba tänkte lixom att "wow vicka fräna kidz ja typ ba ska börja tjata me typ ba öh". Denna fantasi gick emellertid i stöpet när det visade sig att elevantalet minskade med ungefär 20% varje lektion. Nu har bortfallningen stagnerat på ungefär 12 starka själar som fortfarande sliter och har hälsan och står i. Detta kanske avslöjar litet om självaste kvalitén på kursen; tempot var lika rasande som Zbigniew Robert Promińsk och pedagogiken lika bristfällig som Ebba Witt-Brattström retorik. Och allt serverat på ett fat av...hmmmm...okonventioell svenska....Blev det tillräckligt PK, tro?

Lyckligtvis var jag redan kung på "la lingua" i fråga så för mig gick det finfint. Jag kunde lära mig nya saker eftersom att jag redan hade en relativt god grund att stå på. Några av mina kursare hade däremot inte den fördelen. Vissa hade väldiga problem eftersom att de inte från början var införstådda i språkets uppbyggnad och det kommer de förmodligen bli med den här kursen.

Som nybörjarkurs är detta inget att rekomendera. Köp en lärobok och försök själva. Det funkar nog lika bra.

För den som däremot har litet koll på "la lingua" kan jag däremot rekomendera den. Det är ett bra forum att utveckla dina kunskaper och träffa (förhoppningsvis) schysst folk och dessutom ha en riktig mysfarbror till lärare som har koll på det mesta...utom just pedagogiken....


----------
Betyg-Time
----------

Som nybörjarkurs ger jag den lite rök och jordskalv av fem möjliga vulkanutbrott.

Som utvecklingskurs för den som redan har vissa kunskaper inom "la lingua" ger jag den 4 lutande torn av 5 lutande möjliga.

1 Comments:

  • Danne! Du ar inte bara kung pa "la lingua", du ar aven kung pa "spraket", dvs svenska!!! Grymt orgasmatisk lasning som alltid. Om jag hade haft denna blogg istallet for de orakneliga porrtidningar jag hade i min ungdom, da hade jag haft annu mer har i handflatorna an vad jag har idag!!

    By Anonymous Anonym, at 1 december 2006 kl. 02:38  

Skicka en kommentar

<< Home