fredag, april 13, 2007

"Hetero i Gubbängen" av Sofia Olsson
Läser ni Arbetaren? Det borde ni göra. Det är en bra tidning, i ständig opposition. De är arga och vänster. Dessutom brukar de begåvas med duktiga serietecknare som Fabian Göransson, Sara Olausson, Henrik Bromander och, nu senast, Sofia Olsson med sin Svenssonsåpa Hetero i Gubbängen. Jag är ju en vardagsskildringsfetischist av rang, så därför vältrar jag mig i allt från Mats Jonsson till Cecilia Torudd och mentalonanerar till smulor på köksbordet, spyfyllor och ångest. Av de av Olssons alster jag läst känner jag mest igen mig när hon diskuterar mansroller, arbetarbakgrund och att handla på Konsum med hjärtat (vilket, efter konstaterandet att alla varor orsakar mänskligt lidande och miljöförstöring, resulterar i den uppgivna slutsatsen "vi får väl snara en ekorre och steka den i vårt eget bukfett") och hennes opretentiösa och Medelsvenssonska punchlines stannar hos mig länge. Hennes hem på nätet är personlig och trivsam sida där man bokstavligen kan bläddra bland hennes alster som ligger utspridda på hennes skrivbord. Överlag känns Sofia Olsson som en sån där tjej jag drömmer om och slutligen kommer att gifta mig med när jag blir stor. Loka Kanarp är också en sån. Oh yeah.

Etiketter: ,