lördag, mars 03, 2007

TV - En tickande bomb eller ett rent nöje?

Prolog

Here. Det finns vissa program som gör att man blir arg. Sur* rentutav. Hey Baberiba var ett sådant program; värdelösa människor gör värdelösa imitationer och säger helt offatbart, fantastiskt, sjukt tråkiga saker. Och man fattar. Herre min gud vad man fattar ("att fatta" är ju som bekant detsamma som "att förstå" men vi på Modern Journalistik slår ett slag för att lansera det som ett uttryck för att ringa in tråkiga skämt. Simon har tidigare listat några exempel på sådana skämt (Se "Skämt som aldrig blir tråkiga" -15/02 -07)). Nu har vi ju gudskelov blivit av med just denna eterförgiftning som HB var men just när man trodde att man var säker ser sadisterna på TV4 till att Peter Magnusson får ett eget program. Jag har en tes om att någonstans i toppen av TV4huset en gång fanns nån gammal hotshotsnubbe, låt oss kalla honom ledarn, som tillsammans med nån stackare från ekonomiavdelnigen, låt oss kalla honom Bengt, satt på en personalfest. Klockan har alldeles nyss passerat fyra och förutom Ledarn och Bengt är de enda återstående festdeltagarna ett medelålders par som hittat varandra under kvällens gång och som just nu dansar med alldeles för häftiga rörelser till alldeles för lugn musik samt en kille som däckat i sin stol och som senare denna dag kommer att sparera från sin fru. Ledarn och Bengt samtalar om vad som skulle kunna passera som underhållning i svensk TV. Bengt menar att svenska folket inte skulle titta på vilken skit som helst medan Ledarn och sin sida hävdar motsatsen. Och det är här vi kommer in...

"...jävvla...faaaan...jag kan fanemej visst...*hick*..du ska få se....fanvåra tittare saknar visst själ...*hick*...jag kan fan pitcha vad fan som helst fan och det kommer att fan sälja...jävvla..."

Sekt och hjort. Kommande måndag sätter sig Ledarn ner och försöker hitta på världshistoriens tråkigaste programidé och försöker koppla ihop den med kanalens allra sämsta "personligheter" och tror ni inte att den jävlen lyckas sälja ideén. Och stackars Bengt på ekonimin får surt punga upp de 4000 spänn de slog vad om.

Så. Idag kommer jag alltså att recensera Situation Magnusson och eftersom att jag är en god reporter laddar jag olagligt hem ett avsnitt för att veta vad jag pratar om. Känns väldigt kreativt på nått vis. Nu ska jag analysera hela avsnittet grundligt för er. Here we go.

Programmet börjar med att Magnusson skojar med en dansk brewd på knaglig danska. Man fattar. Plötsligt! En helomvändning till svenska. Man fattar. Några sexreferenser. Sketch slut. Det har gått ungefär 1 minut av programmet och jag kokar redan. Hur ska detta sluta? Här får vi som tur är en andningspaus i form av en vinjett som har förärats med Willie Nelsons gamla slagdänga "On the road again". Tyvärr tvingas vi se Magnusson omkringspringandes i blöjor i en park under nämda vinjett och inte ens gamle Willie kan dämpa min rasande ilska.

Programmet forsätter med att Magnusson intervjuar engelsmän på Köpenhamns gator (sic) och byter ut deras riktiga efternamn mot putslustiga "cock" och "cunt". Det är roligt därför att det betyder "kuk" och "fitta" på engeska. Fattar ni? Bra! Vi fortsätter.

Magnusson i fatsuit. Han låtsas jobba på någon typ av databutik och drar referenser till internetporr när han hjälper en kund. Man fattar. Jag förnekar inte på något vis att tjocka människor är roliga men allt som har med humor att göra måste ju göras med viss finess. Magnusson saknar finess.

Monte Carlo. Magnusson springer omkring och intervjuar turister och harklar sig i micken titt som tätt. Det är roligt....därför....att...nä, nu får ni nog ta och hjälpa mig här. Jag fattar inte!! Den som har nyckeln och vet hemligheten kan väl skriva en rad till mig så att jag också kan få skratta.

Här inser jag att jag tagit mig vatten över huvudet och av säkerhetsskäl spolar jag fram ca 10 min.

Magnusson låtsas att han har tappat foten i en skidolycka och försöker skrämma upp ett passerande par. Kontroversiellt värre. Paret köper naturligtvis inte historien men är väldigt medgörliga. 8 K-G Hammar av 9 möjliga till dem.

Magnusson spelar lodis som söker jobb på arbetsförmedlingen och försöker med svårighet prata göteborska. Samma sak händer på en resebyrå. Det finns inga skämt, ingen punch, ingen twist, ingen poäng. Ingenting.

Och DÄR pallar jag inte mer. Jag är arg, ledsen och besviken. För att inte säga sur.

Nej. Jag säger NEJ, TV4. Vi har fattat länge nog nu. Kan det här månne vara ert straff mot de svenska tråkmånsar som tvingade er att sparka Fredrik och Filip. Det är den enda rimliga förklaringen till att någon utan grövre hjärnskada skulle kunna visa sånt här svammel på TV. Ren och skär tortyr är vad det är.
Skippa Magnusson för all framtid och köp in The Sarah Silverman Program istället. That's the shit right there.

Betyget uteblir av förståeliga skäl denna vecka.


Epilog

Bengt tog livet av sig två veckor efter att den här artikeln spelades in. Han dog ensam och urfattig i sin lägenhet i Sätra. Ledarn och sin sida investerade sina vunna blodspengar klokt och äger idag en stor del av rymden. Han är även aktiv och väl ansedd inom Herrens Motståndsarmé.

------------------------------------------------------------------------------------
/ *För er n00bz kan jag yppa att arghetsskalan ser ut som följer:
/ Småsur (standardläge)
/ Arg
/ Förbannad
/ Sur
/
/ !OBS!
/ Vissa ytterligare nyanser finnes men utskrives ej pga. platsbrist
/ !OBS!
----------------------------------------------------------------------------------

3 Comments:

  • Daniel. Du har ratt. Svenska folket har fel.

    By Anonymous Anonym, at 6 mars 2007 kl. 11:43  

  • Fan vad onödigt att ödsla en massa tid och energi på att bli arg på ett jävla tv-program. Låt bli att se det istället.

    By Anonymous Anonym, at 5 april 2007 kl. 12:13  

  • Din mammas dotter-> Fan vad onödigt att ödsla en massa tid och energi på att bli arg på en jävla recension. Låt bli att läsa den istället. Det är kul att vara arg och klaga på saker vet du väl!

    By Anonymous Anonym, at 17 april 2007 kl. 02:01  

Skicka en kommentar

<< Home