fredag, maj 15, 2009

Pirater på djupt vatten

(vill så hemskt mycket be om ursäkt för den klyschiga rubriken)

Nu har det gått för långt. Piratpartiet skulle få mandat i EU-parlamentet om det vore val idag, en färsk undersökning visar att de skulle få över 5% av rösterna. Och jag tänker inte börja diskutera med er, eftersom faktum kvarstår: PP har inget i EU-parlamentet att göra. Det var roligt ett litet tag, de kallade sig "pirater" och var rebelliska och ville att alla i hela världen skulle få tillgång till all kultur som producerats i hela världen. Det kan jag tycka är helt okej, visst fan är det trevligt med gratis musik, filmer, spel och böcker! Men så kommer samvetsfrågan, det som många pirater verkar vilja glömma; någon ska ha betalt för hela kalaset. Hur kan så många människor vara så egoistiska, att de röstar på ett parti vars enda drivkraft är att de själva ska få tillgång till frukten av någon annans arbete utan att betala en spänn för det?
Förut, i de gamla dagarna vill säga, hade politiska partier oftast mer än en punkt på dagordningen. Det kunde vara förlegade uttryck som "solidaritet", "bättre välfärd för alla" eller varför inte den uråldriga klassikern "lägre skatter"! Det är som bortblåst i dagens Sverige, där politikerna med hjälp av högermedia pratar nyspråk; Moderaterna är ett arbetarparti, Anders Borg är en hjälte som vill att staten ska gå in med mer pengar och Wanja Lundby-Wedin är en veritabel häxa som stulit pengar från hederliga svenskar. Och så nu Piratpartiet. Suck.
Kan ni tänka er hur det skulle se ut, om PP tar sig in i EU-parlamentet? Jag har en bild i huvudet.
(talare) - Ja, efter dagens diskussion om finanskrisens verkningar på de polska stålindustrierna är det dags för nästa ämne på agenan, klimatfrågan.
(representant från Piraterna, räcker upp handen) - Jo ursäkta, men när ska vi prata om de viktiga sakerna?
(talare) - Eh, va?
(pirat) - Alltså, jag vill veta när jag får klartecken att lagligt ladda hem Bob Dylans diskografi till min dator utan att betala. Kan inte klimatfrågan vänta?
(talare) - Nu förstår jag inte riktigt...
(pirat) - Men vi skulle ju få diskutera det viktigaste för hela världen, det lovades vi ju! Telekompaketet! IPRED-lagen! Att jag inte vill pröjsa hundra miljoner till upphovsrättsinnehavarna!
(talare, plockar upp pistol) - Immunity... DECLINED! (skjuter piraten mellan ögonen.)

Eh... kanske något sånt i alla fall. Men jag hoppas ni förstår min poäng, nu ska jag ut och basturagga och dricka en folköl och sluta tänka på politik för denna vecka.

Kram på er.

Etiketter:

13 Comments:

  • http://www.piratpartiet.se/principer

    Att genom internet berika sig med information innan man lägger fram "faktum" är vad jag skulle kalla 'Modern journalistik' i sitt essä.

    Kärlek.

    By Anonymous Jonathan, at 15 maj 2009 kl. 21:45  

  • Upphovsrättslagarna och för den delen Patentlagarna finns till för endast en sak: att uppmuntra skapande för att det ska komma samhället till gagn.
    Det är själva syftet med lagarna. Den demokratiska staten ger ett tidsbegränsat monopol, samt skyddar erkännandet av kreatören som upphovsman, i utbyte mot att verket kommer till allmänheten direkt när tiden löpt ut. Detta kan du hitta själv i flera juridiska texter, men bästa klarläggandet hittar du faktiskt i USA's konstitution.
    Om upphovsrätts- och patentlagarna hindrar kreation eller allmänheten från att ta del av kultur och kunskap måste dessa lagar ändras.

    By Blogger grey, at 15 maj 2009 kl. 22:14  

  • Jag kommer att rösta på PP i EU-valet.

    Jag skulle vara intresserad av goda motargument, men du är ju tydligen inte intresserad av att diskutera frågan, så jag antar att vi får behålla status quo.

    By Blogger Unknown, at 15 maj 2009 kl. 22:22  

  • Ja det här var ju rejält enögt. Kanske läsa på lite? Det är lite för enkelt att avfärda det tredje största, till medlemsantalet sett, partiet i Sverige med att alla vi är helt enkelt inte intelligenta nog. Enkelt och inte speciellt begåvat.

    By Anonymous Anonym, at 15 maj 2009 kl. 22:59  

  • Jag erkänner, jag var enögd och snål med argumenten men det är en text skriven i affekt.
    Jag tänker inte börja med någon lång harang, men jag skulle vilja veta vad Piratpartiet har för ståndpunkter i klimatfrågan, samt vad de vill föra för jordbrukspolitik inom EU. Kan någon berätta det för mig så blir jag glad!

    Angående det höga medlemsantalet så tycker jag det spelar ganska stor roll att Piratpartiet är gratis att gå med i - det krävs bara några handgrepp med tangentbord och mus så är du en fullfjädrad piratpartist. Men vad vet jag egentligen? Jag har de facto inte orkat kolla upp fakta inför detta mitt blogginlägg!

    By Blogger Simon, at 16 maj 2009 kl. 01:53  

  • Jo du simon , vi lever inte på 1800-talet längre ....

    By Anonymous Anonym, at 16 maj 2009 kl. 03:18  

  • Om piratpartiet nu är så enkelt att bli medlem i, är det något negativt? Vore det inte bättre att de övriga riksdagspartierna lär sig hur man gör i den moderna politiska världen?

    Och när nu Ung Pirat är Sveriges största politiska ungdomsförbund, väcker inte det frågan vad som är fel och varför så många anser att Sveriges demokrati är viktig att rädda?

    Angående upphovsrättslagen är jag för en förändring, för inte kan heller du tycka att det är rimligt att jag ska få betalt för mina bilder 70 år efter min egen död?

    By Anonymous HDR-fotografen, at 16 maj 2009 kl. 09:42  

  • Ps. Såg att du själv var för upphovsrättsbrott nu.
    Ds.

    By Anonymous HDR-fotografen, at 16 maj 2009 kl. 09:48  

  • HDR-fotografen: Menar du att jag länkat till bilder utan att skriva upphovsrättshavarens namn? Det ska jag ändra på. Eller var det något annat?
    Håller med om att det krävs en förändring av upphovsrättslagen, men jag kan inte tycka att det är den vikigaste frågan i dagens värld. Faktiskt. Jag är också rädd för att internet kommer bli "kabel-tv", med en tjock lina in och en smal ut. Jag älskar hur internet ser ut idag men kan inte förstå varför man vill ha ett parti i EU-parlamentet som bara strider för det.


    Förresten är jag glad att ni kommenterar, det är trevligt att få läsare!

    By Blogger Simon, at 16 maj 2009 kl. 17:14  

  • Jag syftade på serien som du hetlänkat in. Syns det på din sida kvittar det om du hämtar bilden från en annan adress med den nuvarande lagstiftningen.

    By Anonymous HDR-fotografen, at 16 maj 2009 kl. 19:24  

  • I helvete heller att mina pengar hamnar i de giriga skivbolagsdirektörernas fickor.

    By Anonymous Anonym, at 17 maj 2009 kl. 18:23  

  • Till anonym: Jag har själv praktiserat på ett skivbolag och kan inte tycka mig känna igen någon större girighet hos den så kallade skivbolagsdirektören. SJälvklart kan man ifrågasätta de fyra storas moral, jag har själv inget till övers för dem. Men att beställa en skiva från i mitt tycke sunda skivbolag gör att man stöttar människor som älskar musik. No Idea Records kan man ta som exempel. Skivor där kostar 7 dollar styck och jag är ganska säker på att ingen där lever i lyxvillor.

    Till Simon, jag tycker du fick fram en poäng med ditt blogginlägg och det är väl det som räknas.

    Till alla andra: Bra med en sund debatt utan personliga påhopp!

    By Anonymous Sven, at 21 maj 2009 kl. 11:40  

  • Jag röstade inte på PP, mest bara för incidenten med de 14 åringar som försökta tvinga sig till att få rösta. Om sådana barn får gå med gratis i partiet, då kan ju vem som hellst gå med bara för att dom tycker det är en kul grej. Det är, enligt min mening, nackdelen med att få gå med gratis över internet med bara ett par mus-klick. Dom får massvis med medlemmar, men hur många är egentligen medlemmar på riktigt?

    Samtidigt håller jag med Simon, vad har dom för andra synpunkter på världen? Ekonomin är ju ett viktigt ämne just nu, och allt jag hört dem prata om är IPRED-lagen och att få ladda ner etc. Jag har dock hört annat att de ska låta någon annan sköta de andra frågorna. Men det känns fortfarande så oseriöst enligt mig. Jag tycker det känns som att hela partiet är skapat av några gamers som bor i en lägenhet som inte vill åka dit för att ha laddat ned. Åter igen, detta är min åsikt, jag försöker inte säga att alla som röstar på dem är dumma i huvudet, vill bara få ut mina tankar.

    By Anonymous John, at 6 augusti 2009 kl. 19:42  

Skicka en kommentar

<< Home