söndag, februari 08, 2009

Varför gick de inte ur bilen?

Det är intressant att höra människors åsikter ibland. På jobbet hörde jag rapporteringen om de rasistiska uttalanden som Malmöpolisen yttrat under kravallerna i stadsdelen Rosengård innan jul, ni vet "apadjävel" och "blattar" med mera med mera, och jag förfärades till en början. När jag sedan lyssnade på Hallå P3, ett telefonväkteri om aktuella händelser, fick jag höra ytterligare synpunkter. Vissa som ringde in tänkte som jag, att det som hänt var fruktansvärt, och andra hade en mer förstående hållning; det förstår väl varenda jävel att man blir förbannad när en massa människor besinningslöst går bärsärkagång i ett tätbebyggt område!

Efter ett tag började jag dock tänka och insåg att jag egentligen inte var så förvånad över polisernas på filmklippet bigotta åsikter. Det är ju trots allt polisen vi pratar om! Jag började även se det positiva; om nu detta kommer till ytan kanske något görs åt rasismen inom det svenska polisväsendet. Denna förhoppning föll dock i skam när jag hörde att det inte skulle bli någon utredning eftersom poliserna i fråga inte varit där i ärende att gripa någon av upprorsmännen.
Så jag gick till min far för att få hans bild av situationen. Min pappa är, för de som inte vet, inte särskilt tillitsfull mot polisen, ja inte någon överhet alls för den delen. Och visst, nog hade han en ståndpunkt som inte bara var annorlunda utan även gav mig en till pusselbit i frågan.

"Klart som fan polisen sa 'blattedjävel'" sa min far. "Det är ju inte precis någon hemlighet att svenska poliskåren är full med fascister! Det som gör mig mest upprörd är varför de inte gjorde något åt saken utan satt lugnt och stilla i sin piketbil och svor åt folkmassan som höll på att plundra och bränna ner hus."
Detta fick mig också att tänka. Hur kommer det sig att bara två ungdomar blev gripna efter kravallerna, trots att de självfallet inte kunnat göra upplopp själva? Varför är polisen så in i helvete rädda att de sitter i sin bil och bara förolämpar en folkmassa som förstör egendom, ja kanske till och med skadar eller dödar människor? Det krävs en ny poliskår i det här landet, en poliskår som faktiskt utövar den makt de har på ett sätt som inte blir bakvänt, en poliskår som inte sitter och fikar medan Rosengård brinner.

Eller så kanske det hela är en del av strategin. De vill helt enkelt sitta på arslet och se på medan invandrarna förgör sig själva. Och om så är fallet är några rasistiska tillmälen ingenting.

Etiketter: , , , ,

4 Comments:

  • Väldigt bra skrivet,bra tänk du har.Tummen upp!

    By Anonymous Anonym, at 8 februari 2009 kl. 19:42  

  • Det är ju enkelt för dig att säga "ny poliskår" och knyta näven i luften. Den stora frågan är hur det ska gå till. Det är ju allmänt känt att många blir poliser för att de vill ha makt över andra. Men hur ska vi stoppa dem? Och dessutom finns det många bra poliser och min uppfattning är att för varje polis som pensioneras och ersätts med en nyutbildad polis så blir världen aningen bättre (observera, stor generalisering). Fast det är ju trist att de som har makten, dvs poliser, Bosse Ringholm m fl inte ska kunna hålla snattran.

    By Anonymous Anonym, at 9 februari 2009 kl. 18:07  

  • Vicky: Hej! Tack så mycket, kul att du läser och kommenterar!

    Svempa: Klart det är lätt för mig att säga, jag är ju bloggare!
    Men skämt åsido behövs en revolution inom polisutbildningen och inom yrkeskåren för någonstans kommer ju ändå dessa tendenser ifrån.
    Jag kommer någon gång i framtiden att blogga om den liknande revolutionen som krävs inom lärarutbildningen.

    By Blogger Simon, at 10 februari 2009 kl. 17:00  

  • Allt detta med upplopp och prat om revolution och ny poliskår... Det lutar kanske mot en framtid med strängt utegångsförbud, med militärer som tagit polisernas jobb och med en Diktator i täten... V, någon?

    By Anonymous Anonym, at 19 februari 2009 kl. 03:18  

Skicka en kommentar

<< Home