måndag, november 03, 2008

4/11 2008 - en stor dag!

Alla vet ju vilken dag det är i morgon, hela världen är a-buzzing med det stora som händer. Massmedia och bloggar har följt denna händelse länge och många är vi som längtar tills denne funkige svarte man kommer att skriva historia. Hans kamp för de svartas rättigheter tillsammans med sitt "crew" är välkända. Nu förstår väl alla precis vad jag pratar om, nämligen att Q-Tip från A Tribe Called Quest släpper sitt senaste album!
ATCQ bildades 1988 av den då blott 18-årige Kamaal "Q-Tip" Fareed, Malik "Phife Dawg" Taylor och DJ:en Ali Shaheed Muhammed. 1990 kom debuten People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm, och året efter släpptes The Low End Theory, min favorit hittills med dem. Q-Tip har knogat och släppt diverse soloalbum och imorgon, den fjärde november, är det alltså dags för hans nya alster. Mina förväntningar är stora, Q-Tip är en av mina bästa MCs och jag är intresserad av att höra hans kommentarer på aktuella politiska händelser.
Q-Tip själv påstod i en intervju i DN Kultur härförleden att han visst kommer att framträda på Rock The Bells, något som de svenska arrangörerna påstått att han inte skulle göra. Det kanske blir en surprise! Andra som uppträder på hip-hop-galan i Stockholm imorgon är giganter som Nas, De La Soul, Supernatural och Scratch, den vokable skivspelaren från The Roots. Jag personligen skulle ge ganska mycket för att ha biljetter till spektaklet, och ännu mer för att få bo i huvudstaden. Men mer om detta och mina "osunda wannabetendenser" i kommande kåserier om min hjälte Mats Jonsson.
Jag har fått för mig att morgondagen även innebär något annat stort för en amerikan med
afrikanska rötter men jag kan för mitt liv inte komma på vad det skulle vara. Nåväl, det kanske står något om det i notiserna i morgondagens DN.


Kamaal "Q-Tip" Fareed


(källor: Wikipedia)